فهرست مطالب

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال دوم شماره 4 (ربیع و صیف 2006)

  • تاریخ انتشار: 1387/02/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • جواد اصغری صفحه 5
    ولد محمود دولت آبادی فی احدی قری خراسان عام 1940م. وانصرف عن المدرسه بسسب ظروف حیاته الصعبه بدا الدراسه و العمل فی المسرح بمفرده. اول ما ظهر منه فی القصه هو مجموعه «القشور الصحراویه» ثم خلق مجموعات و قصص اخری حتی وصل الی مرحله کتابه روایته الهامه «فراغ سلوتش». ثم ابدع اکبر الروایات الفارسیه و اجملها و هی «کلیدر» و بعدها بالانصراف عن المدرسه الواقعیه التقلیدیه کتب روایته الکبیره «المسنون و الایام الخوالی» و استخدم فی ها الاجواء السریالیه و الواقعیه السحریه و اخیرا طبع منه روایه «سلوک» و التی تطلع فی ها الی الروایه الحداثیه لکنه ما کسب النجاح فی ها. فی هذا المقال بدایه شرحنا احوال محمود دولت آبادی کاتب الروایه «فراغ سلوتش» و عرضنا منه ترجمه وجیزه و قمنا بتعریف اعماله الروائیه الکبیره ثم تناولنا حیاته الفنیه ثم قدمنا موجزا من الروایه و تطرقنا الی عناصر الروایه تلک. کذلک استعرضنا العناصر الروائیه فی ها کمثل الشخصیه و الزاویه و الظروف الزمکانیه و الموضوع والتم و اللغه و التقنیه. و الغایه فی تقدیم هذا المقال هی تعریف هذا الروائی الایرانی الکبیر من خلال روایته العظیمه فراغ سلوتش آملین ان یکون نافعا لإخواننا العرب و غیرهم ممن یتوقون الی الادب الفارسی.
    کلیدواژگان: فراغ سلوتش، عناصر الروایه، الروایه الفارسیه، محمود دولت آبادی
  • مهین حاجی زاده صفحه 17
    نشا فی العصر العباسی شکل قصصی، فیما یعد إفرازا جدیدا لهذه الفتره، و هو شکل قصصی توفر علیه کاتب معروف (الهمدانی)، و اطلق علیه مصطلح «المقامه»، حیث یتخذ هذا الشکل الادبی وسیله لطرح الافکار الاجتماعیه المختلفه. و فی العصر الوسیط فقد برز اسم الحریری فی هذا الفن، سائرا علی خطی الهمدانی فی صیاغه المقامه و رسم بطلها و طرح موضوعاتها. تسرب فن المقامه ایضا فی الآداب العالمیه خاصه فی الادب الفارسی و الادب الاسبانی و الادب الفرنسی و غیره من الآداب العالمیه. و اخیرا، یتغلغل المقامه فی العصر الحدیث ایضا فی اواخر القرن التاسع عشر و اوائل القرن العشرین. و اهتم الکثیر من الادباء المعاصرین بانشاء المقامه و اشتغلوا باحیاء الفنون الادبیه القدیمه خاصه المقامات و من اهمهم: احمد فارس الشدیاق و شیخ ناصیف الیازجی، احمد شوقی و... درسنا فی هذا المقال نشاه المقامه و ظهورها فی الادب العربی کفن من الفنون الادبیه من خلال تاثیره فی الآداب العالمیه و تاثره بها.
    کلیدواژگان: المقامه، المقامه فی الادب العربی، المقامه فی الآداب العالمیه
  • ابوالفضل رضایی، علی ضیغمی صفحه 33
    کان هناک فی العصر الجاهلی حکماء مشهورون من الناثرین و الشعراء؛ بعضهم من نظر فی الحیاه و تامل فی مصیر الناس و غایه الحیاه و اعتبر بالماضی و قد لجا اخیرا إلی الله سبحانه و تعالی و بعضهم من انصرف إلی الحیاه ینظر فی یومه بل فی ساعته یتمتع بالملذات ما یحلو له و یلهو بالمتع الدنیویه ما یتناسب مع مزاجه. فکان للحکمه فی العصر الجاهلی جوانب مختلفه. حاولنا ان نستعرض جانبا من الحکمه الجاهلیه عن طریق الشاعر الجاهلی «زهیر بن ابی سلمی» الذی یمثل فئه المؤمنین بالحیاه الاخری النازعین نزعه روحیه.
    کلیدواژگان: الحکمه، العصر الجاهلی، زهیر بن ابی سلمی، الشعر الجاهلی، الحکماء
  • عنایت الله فاتحی نژاد، محمدرضا بلوردی صفحه 51
    عبر شعراء المهجر ‍و منهم إیلیا ابوماضی عما یجیش فی نفوسهم بصدق وإخلاص و حریه و من یقرا شعرهم یلاحظ انهم تطرقوا ابوابا کثیره و اغراضا عدیده.ولکن من السمات الممیزه لشعرهم هی التامل و الفلسفه التی تجدها فی کثیر من اشعارهم. واما فی القسم الاول من هذا المقال نتحدث عن شعر ابی ماضی التاملی و یلاحظ فی هذا الشعر کثیرا من المعانی و الصور التی تجدها فی قصائد الشاعر الإجتماعیه او السیاسیه او الاخلاقیه و منها قصیده«إبن اللیل» و قصیده «المساء» وقصیده «الطلاسم» الطویله.و فی القسم الثانی نتحدث عن فلسفه ابی ماضی و شعره الفلسفی وهناک اقوال مختلفه فی تحدید فلسفه الشاعر وشخصیته ویمکن لنا ان نجد فی کثیر من قصائد ابی ماضی جوانب مختلفه وربما متناقضه من هذه الفلسفه ومنها قصیده «الفیلسوف المجنح» وقصیده«فلسفه الحیاه» وقصیده«بردی یا سحب» و قصیده «العلیقه».
    کلیدواژگان: الشعر المعاصر العربی، الرومانسیه، ابوماضی، الفلسفه
  • صادق فتحی دهکری، روشنک جعفری صفحه 67
    إقامه الکیان الصهیونی فی فلسطین و نظام الامن الاسرائیلی الذی کبت الحریات فی ها و تعرض الشعراء لالوان السجن و التعذیب دفعهم إلی استخدام الرمز فی اشعارهم، منه رمز الطیور و الحیوانات و لکل منه معناه الإیحایی و المقنع لتعبیر هم عما ارادوا بیانه. فطبیعه الطیور و الحیوانات و خصائصهما کانت من المسائل التی الهمت إلیهم الشاعر فی استخدامها بصوره رامزه للتعبیر عن جری الامور بصورتها الطبیعیه رغم ضغوط الکیان الصهیونی. فهذه المقاله تنظر الی تلک الرموز
    کلیدواژگان: الرمز، الطیور، الحیوانات، العوده إلی الوطن، الاضطهاد الصهیونی
  • علیرضا محمدرضایی صفحه 79
    بما ان اللغه ظاهره إجتماعیه،تتطور بالتطورات الاجتماعیه فاللغه الفارسیه لم تکن بمعزل عن التغییرات و التطورات العدیده و بما ان معظم المعارف البشریه بل اکثر الآثار الکبیره بعالم المعرفه قد کتب باللغتین العربیه و الفارسیه. فضروری، لادراک ما یلاحظ فیهما من الظرائف و اللطائف، ان نتعرف علی الحروف التی لها دور رئیس فی کلتا اللغتین، خاصه الحروف التی تعبر عنها فی الفارسیه«بحروف الاضافه» و فی العربیه بالحروف الجاره. ففی هذه الموجزه سلطنا ضوء انتباهنا علی معانی «ب»، او «به» و دلالاتها فی اللغه الفارسیه حسب السیاقات و التراکیب المختلفه و علی ما یعادلها فی العربیه رجاء تعلیم الراغبین بتعلم اللغتین: الفارسیه و العربیه.
  • سید محمد رضی مصطفوی نیا، مهدی شهیدی صفحه 93
    کانت– و لم تزل– فکره المقارنه بین الجناس فی اللغتین: الفارسیه و العربیه قد شغلت بال المهتمین باللغتین عبر سنین و اعوام، فحالفنا الحظ فی هذا المقال فی ان نسلط الضوء علی بعض الخلافات الکامنه فی تقسیم الجناس عامه و تفصیل الجناس المرکب خاصه، وفی هذا السیاق تطرقنا اولا الی تعریف الجناس، و ما اولاه له الادباء من اهمیه و اهتمام، و الدور الذی یلعبه فی إثراء ماده الادب شکلا و مضمونا، و لفظا و مفهوما، کما لم نهمل– قدر المستطاع و علی حسب ما یقتضیه المجال– ذکر انواع الجناس التی لم ترد فی الفارسیه اصلا، او وردت و لکنهم لم یعتبروها جناسا، بل ادرجوها ضمن موضوع آخر. کما ان اهم ما نرمی إلیه فیما سنبحث عنه، هو الاشاره الی وجود التناقض من جهه و نقائص من جانب آخر فیما ابرز الفارسیون فی هذا المضمار من آراء و ما التزموا به من تقسیمات الجناس المرکب، فقمنا ختاما بابداء بعض الآراء النقدیه فی الموضوع. فیستخلص القاریء الکریم فی ختام المقال و یحکم هو بنفسه ان نظره الادباء العرب فی المقام اکمل و اشمل بالنسبه الی الفارسیه.
    کلیدواژگان: البدیع، اقسام الجناس فی الفارسیه و العربیه، الجناس المرکب، نقد الآراء
|
  • Page 5
    Mahmood Dawlat Abady born in one of villages of Khorasan in 1940. But because of hard condition of his life turn back to the school and started education and work in the theater loneliness. His first fiction was "Desert layers", then wrote his other stories and short stories until his novel " Soluch's Empty Place" then innovated the biggest novel in Persian literature "kelidar" so turn back to the classic realism and wrote his worthy novel "The Past Time of Old men" and used in them the surrealism atmosphere an magic realism and in the end of his work "soluk" turn to the "Modern Fiction". In this paper first we are explain the life of the novelist then present his important works and consider to fictional elements of "Soluch's Empty Place" as characters, the point of view, place and time, subject, theme, language and technique
  • Page 17
    A genre of novel was created during Abbasid period which is considered the product of this same period. The founder of this genre was a famous writer from Hamada, called Badi’ al-Zamon Hamadani. He called it Maghama and used it as a means to bring up different social thoughts. After him, Hariry used this genre. He exactly followed Badi, al-zaman Hamadani in creating Maghama, discussing its subject matters, and describing its hero. The technique of writing Maghama has penetrated into world literatures such as Persian, Spanish, French literatures, and has found some adherents in contemporary period. At the end of 19th century and the beginning of 20th century, lots of men of letters has tried to write Maghama, as an influential literary genre in the world literature, has been created in Arabic literature
  • Page 33
    During the pagan period, there were philosophers among prose writers and poets with various in calcinations and tendencies. Some of them thought about life, fate, and the purpose of life. they lessons from the past and ultimately turned to almighty allah.some others got indulged in material life and only thought of the current day, even the current moment and tried to enjoy it according to their taste and desire. Hence, philosophy during the pagan period includes deferent aspects. In this article, the writers have tried to explore part of this philosophy through the work of the pagan poet zohayrebne – abi – solma, who represents the sprit dimension of this philosophy and accept the other lives
  • Page 51
    Poets of" Mahjar Group" such as" Ilia Abumazi" expressed their internal feelings freely and honestly; Study of their poems shows that they engaged different objectives.But contemplation and philosophy are two dominant features of these poems. In the first part of the article, we analyzed the contemplative poem of Abumazi which there are social, political and moral concepts in this kind of his poem such as ode of" Ibn Al-Layl", "Al-masa", and "Al-Talasem". In the second part there is the analysis of philosophy and philosophic poem of Abumazi. there are different opinions about Abumazi's character and his philosophy; And also there are several ode of him which shows different aspects and are sometimes against his philosophy, such as ode of "Al-Philsuf
  • Page 67
    The forming of the Zionism regime and its system in which one is imprisoned suppressed and tortured has motivated the poets to employ birds and other kinds of animals as codes and secret symbols as to express his own concealed meanings and implications. The nature of the animals as well as their characteristics provides the inspiration for the Palestinian poet to create his/her works by utilizing such secrets, and to state the all the affairs and activities which is running in his route in spite of the high suppression of the regime
  • Page 79
    Although it has been considered that prepositions have not independent meanings among other terms, the meanings of other terms are identified according to context and style. So, they are context, combination and relationship between terms in the sentence, which determine the meaning. Preposition "be", like other prepositions, which are called prepositions in Persian, has not any independent meaning out of the sentence, rather we can not suppose any meaning for it. The same applies to Arabic prepositions. Mentioning the meanings of "be" and giving its equivalents in Arabic language, this article aims at opening a way, though narrow, for those interested in translation and for Arabic language learners who want to learn Persian
  • Page 93
    The comparative and contrastive analysis of pun (jeans) in Arabic and Persian languages has been making the Liberian’s minds engaged for ages. In the present essay, there has been a chance of studying and clarifying some of the differences of opinion between the two languages’ literatures regarding the pun in general, and the mosaic rhyme (compound pun) in specific. To do so, in the first place, we have define pun, explaining its role and importance in enrichment of words and form (appearance) of literature and secondly we have studied the concept and content of the pun in a way that various types of pun which have not ever been discussed in Persian, or even they have not been introduced subcategories of other literati terms rather that those of pun [i. e., they have been introduced subcategories of other literary terms rather that those of pun] are all presented and studied in the present survey. Notably, the most important and controversial issue of the present essay in the existence of contradiction as well as the deficiencies and mistakes in the opinions of “speech figures and rhetoric’s scholars” in Persian literature regarding the mosaic rhyme (compound pun) along with critical approach to some of those views. The study at the and comes to the conclusion that the literal of Arabic language have been more precise and exact concerning pun and its divisions, and they have presented more comprehensive and elaborated definitions and subcategories in comparison to Persian libertarians